Poljoprivredna revolucija i inudstrijalizacija dramatično su pokvarili kvalitet hrane, pa su se naše trpeze napunile namirnicama punim aditiva. Ove promene znatno su ugrozile naše zdravlje i glavni su krivci za sve bolesti moderne civilizacije, uključujući gojaznost, dijabetes, srčana oboljenja i rak. Naravno, to ne znači da treba da jedemo sirovo meso i korenje, ali izbegavanje žitarica, šećera i raznih prerađevina može da učini čuda.
Ljudska genetika najbolje prilagođena ishrani naših predaka pre poljoprivredne revolucije. Kao takva, Paleo dijeta bazira se na ishrani koja je bila dostupna ljudima u to vreme. Mnoge namirnice su zabranjene. Ukratko, to znači izbegavanje suhomesnatih jela, zatim šećera, soli, proizvoda od žitarica (hleb, kukuruz, pšenica, pirinač, testenine…), mahunarki, mlečnih proizvoda, kvasca, kafe i alkohola. Krompir, soja i kukuruz su posebno zabranjeni zbog toga što su danas genetski i nutricionistički modifikovani.

ŠTA JE DOZVOLJENO
Jaja, sve vrste mesa, uključujući i morske plodove. Povrće i to prvenstveno paradajz, parika, luk, krastavac, tikvice, patlidžan, blitva, kupus, šargarepa, pečurke.
Voće, bez izuzetaka. Oko 15 g meda i suvog voća nedeljno, isključivo maslinovo ulje. Voda, čaj a povremeno i nezaslađeni sok.

ŠTA JE ZABRANJENO
Sve vrste šećera, žitarice, krompir, pasulj, grašak, mleko i mlečnI proizvodI, prerađeno meso (salame, viršle, mesni narezak), čokolada, sve vrste brašna, so, majonez, kvasac, sirće.

ISKUŠENJA
Ako se pridržavate paleo dijete, za mesec dana možete da izgubite šest kilograma i smanjite rizik od nastanka mnogih bolesti. Ali, neće vam biti lako, posebno na početku kada ćete morati da se odviknete od svih namirnica koje su veoma ukusne. Zbog toga mogu da se pojave umor, glavobolja, glad…
Ne brinite, ovi simptomi nestaju posle deset dana i od tog trenutka paleo dijeta postaje laka, jer ovaj režim ishrane isključuje gladovanje.

PALEO ISHRANA JE REŠENJE

Paleo dijeta predstavlja vrstu ishrane koja ne zahteva brojanje  ni jedne jedine kalorije i omogućava vam da jedete sve dok niste više gladni. Treba pomenuti još neke “sitnice” koje vam donosi paleo ishrana:

  • može vam pomoći da izgubite težinu,
  • izgradite mišiće i dobijete najbolji oblik i izgled tela do sada
  • sprečava nastanak i usporava razvoj mnogih hroničnih bolesti (dijabetes, kancer, srčane i autoimune bolesti)

Elem, pre više desetina  hiljada godina, naši drevni preci su živeli kao lovci i sakupljači. Iako je to bilo zaista davno, naša genetika se od tada nije toliko promenila, ali spoljašnji oblik itekako jeste.

  • PROSEČAN HOMOSAPIENS TADA: visok, mišićav, agilan, atletske građe i neverovatno svestran.
  • PROSEČAN HOMOSAPIENS SADA: prekomerna težina, telo bez oblika, pod stresom, nesrećan, spava nedovoljno i umire od nebrojenih bolesti koje se mogu sprečiti

Šta se desilo?
Umesto da se usredsredimo na meso, povrće i sezonsko voće, postali smo vrsta “zavisna” od žitarica – hleba, testenina, pirinča, kukuruza itd.  Rezultati su poražavajući i alarmantni:

  • 66% populacije ima prekomernu težinu,
  • 33%  ljudi se smatra gojaznim,
  • procenti i brojevi se samo pogoršavaju iz dana u dan.

Paleo dijeta je napor da se vratimo na ishranu za  koju smo biološki “programirani”, što nam omogućava da iskoristimo naš genetski potencijal i odmah počnemo da živimo zdravo.