Među začinskim biljkama celer (Apium graveolens) zauzima posebno mesto. Kroz istoriju i mitologiju celeru su pridavana različita značenja, a verovanje da celer pospešuje polnu moć ostalo je do danas.
Zbog bogatstva različitim korisnim sastojcima celer ima izuzetna lekovita svojstva. Sa šargarepom, lukom i peršunom predstavlja četiri glavna aduta svake kuhinje. Koristi se svež i obaren za pripremanje supa i jela, seme se koristi kao začin, dok lišće vrlo često služi za dekorisanje raznovrsnih kulinarskih specijaliteta. Može da se nađe tokom cele godine, mada je najbolji u jesen.
Listovi i koren vade se do kraja oktobra i izuzetno su bogati mineralima, vitaminima, nutrijentima i eteričnim uljima, koji mu daju snažan, karakterističan miris. U sto grama korena nalazi se samo sedam kalorija, ali zato 320 miligrama magnezijuma i 16 milicentigrama folata. Odličan je izvor i vitamina K kao i dijetalnih vlakana.
Delotvoran je u lečenju astme, promuklosti, reume,  mokraćnih puteva, bubrega, nervnih oboljenja. Poboljšava krvnu sliku i cirkulaciju, apetit, a uklanja smetnje kod varenja. Acetileniks, jedan od njegovih sastojaka, zaustavlja umnožavanje ćelija raka.
Celer sadrži i supstance koje deluju relaksirajuće na arterije, omogućavajući im da se šire, smanjuju količinu hormona stresa, koji, takođe, utiče na kontrakciju krvnih sudova. Celer smanjuje i koncentraciju lošeg holesterola, a zbog obilja vitamina C pomaže da se smanje simptomi prehlade i poboljša odgovor imunog sistema. To je zato što u svom sastavu sadrži aktivne ftalide, sastojke koji opuštaju mišiće arterija i na taj način regulišu krvni pritisak. Za snižavanje holesterola najbolje dejstvo postiže se sokom od celera, s tim što treba biti uporan jer se očekivani efekat može videti tek posle osam nedelja. Inače lekoviti sastojci najbolje ostaju očuvani u sveže isceđenom soku sirovog korena, listova i stabljike, zbog čega se posebno preporučuje trudnicama i deci. Sa listovima ne treba preterivati jer sok postaje gorak. Ovako spremljen napitak odličan je lek u ranim fazama reumatizma i gihta, a preporučuje se i osobama sklonim debljanju i sa celulitom. Povoljno deluje i na regulisanje menstrualnog ciklusa.
U vidu čaja delotvoran je protiv reume. Čaj se priprema tako što se u jednom litru vode kuva 40 grama celerovog lišća nekoliko minuta. Zatim se ostavi poklopljeno dok se ne ohladi, procedi, a onda toplo pije nekoliko puta dnevno, nekoliko nedelja. Prilikom odabira celera treba voditi računa da njegova težina u ruci mora da odgovara njegovoj veličini, a na dodir mora biti čvrst.  Ostaci stabljike na vrhu moraju biti sveži i bez tragova sušenja i truljenja. Svežina se može proveriti jednostavni pritiskom po sredini stabljike. Ukoliko je zvuk pucketav, celer je svež. Ako su pri dnu svežnja spoljne stabljike odvojene, najverovatnije je da takav celer stoji duže.
KUMARIN
Celer sadrži supstancu kumarin koja sprečava štetno delovanje slobodnih radikala, a podstiče aktivnost belih krvnih zrnaca važnih za očuvanje odbrambene moći organizma. Svi vitamini B kompleksa iz ove biljke podstiču razmenu ugljenih hidrata u organizmu, jačaju nerve i mozak, a kožu, kosu, oči i jetru čine zdravima.
DIURETIK
Sirovi celer je veoma delotvoran sastojak ishrane kod kožnih oboljenja. Preporučuje se i osobama koje imaju kamen u bubregu ili mokraćnoj bešici, zato što je dobar diuretik. Da bi se postigao željeni efekat treba sitno nastrugati jednake količine celera i jabuke, dobro sastojke izmešati i uzimati više puta u toku dana. U ovu smesu može da se dodaju i narendani orasi i šećer po želji.
Sok od celera je stvarno zdrav, iz prostog razloga što u njega ide samo celer i malo vode.

Evo zašto ne bi bilo loše da povremeno sebi umesto kafe ujutru spremite sok od celera:
Hidrira: 
Naravno da će vam utoliti žeđ, ali celer sam po sebi je pun vode, tako da kad ga izbnedirate unosite prilično vode, između ostalog, čak i ako ga pijete nerazblaženog.
Smanjuje nadutost: Čaša ili dve dnevno mogu ublažiti probleme sa nadimanjem.
Pun je antioksidanata: Celer je odličan izvor antioksidanata, i ima protivupalna svojstva, tako da će vam konzumiranje ovog povrća u bilo kojem obliku popraviti opšte zdravstveno stanje. Аntioksidanti usporavaju i pojavu prvih bora, jer neutrališu dejstvo slobodnih radikala, što takođe nije zanemarljivo.
Odličan je izvor magnezijuma: Celer je odličan izvor magnezijuma, koji je važan za zdravlje mišića, dobro varenje i dobar san.
Bogat je i nitratima, koji pomažu u širenju krvnih sudova, poboljšavajući cirkulaciju i snižavajući povišen krvni pritisak kod osoba koje pate od hipertenzije. Osim toga, ima protivupalna svojstva, tako da održava sistem organa za varenje zdravim.
Ima vrlo malo šećera: Šolja iseckanog celera (jedna porcija) ima svega jedan gram šećera. Čak i ako za čašu soka iskoristite pet šolja seckanog celera, unećete manje šećera (pet grama) nego što unesete kad popijete jednu čašu soka od pomorandže (oko sedam grama).
Sadrži vrlo malo kalorija: Jedna porcija (šolja seckanog celera) ima oko 15 kalorija. Iako će vam za čašu soka biti potrebno više od jedne šolje seckanog celera, ipak ćete uneti vrlo, vrlo malo kalorija.

Kako se pravi sok od celera?
 Operete celer, iseckate ga, izblendirate i procedite. Ukus je relativno blag, slankast, s dozom gorčine, pomalo "zemljan". Ali, to možete ublažiti ako mu dodate malo vode.

Ipak, imajte u vidu da ako celer konzumirate isključivo u vidu soka, gubite dragocena vlakna, tako da bi ponekad ovu superzdravu namirnicu trebalo da grickate neprerađenu.